Головна | Реєстрація | Вхід Суббота, 08.08.2020, 02:47




















Меню сайту
Категорії розділу
Новини [104]
Гордість школи. [37]
Виховуємо патріота України [99]
Навчально-виховна робота [75]
Для вчителів [7]
Для батьків [37]
Фізкультурно - оздоровча робота [12]
Робота з практичним психологом [3]
ЗНО [7]
Форма входу

Пошук
Календар новин
«  Май 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Статистика
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Головна » 2020 » Май » 27 » Суїцидальна поведінка. Рекомендації для вчителів
20:10
Суїцидальна поведінка. Рекомендації для вчителів

ОЗНАКИ СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ: НА ЩО ЗВЕРНУТИ УВАГУ?

Педагог має можливість постійно спілкуватися з учнями. Особистість вчителя впливає на формування в учнів моделей поведінки, якостей, цінностей, переконань.

Учні досить тривалий час перебувають в школі на очах вчителів, тому саме педагоги можуть помітити певні зміни у поведінці дитини, які дозволять вчасно відреагувати батькам, відповідним службам, щоб запобігти скоєнню невиправного.

Багато-хто думає, що більшість випадків суїциду відбуваються раптово, проте таких випадків меншість. Частіше за все людина посилає оточуючим попереджувальні знаки. Потрібно вміти їх помічати та звертати на них увагу.

Суїцидологи зазначають, що всілякі несподівані або драматичні зміни, які впливають на поведінку підлітка чи юнака, будь-які зміни в їхній поведінці, словесні чи емоційні ознаки слід сприймати серйозно. До них належать:

  • різке зниження або цілковита втрата інтересів до актуальних видів діяльності, таємничість, відстороненість;
  • різке погіршення навчальних досягнень;
  • апатія, небажання або неможливість здійснювати звичну активність;
  • безпричинні пропуски навчальних занять, зникнення з дому;
  • активне зловживання алкоголем, наркотичними речовинами, тютюном;
  • участь у скоєнні правопорушень;
  • ігнорування звичних контактів з дорослими та ровесниками, прагнення до самотності, самоізоляція;
  • роздавання цінних та дорогих для неповнолітнього речей;
  • втрата інтересу до власного зовнішнього вигляду;
  • підведення підсумків, приведення справ до ладу, особливе прибирання в кімнаті (раніше не було характерно);
  • прослідковується тема смерті в продуктах діяльності, книгах, фільмах, слухання депресивної музики;
  • зміна режиму активності (нічне безсоння та сонливість вдень);
  • різка зміна апетиту;
  • відсутність планів на майбутнє;
  • попередні суїцидальні спроби;
  • розмови, можливо у жартівливій формі, про власну смерть, прощання зі знайомими, друзями;
  • повільне, невиразне, ніби загальмоване, мовлення;
  • повідомлення в будь-якій формі про план скоєння самогубства;
  • плаксивість, амбівалентність (подвійність) емоційних реакцій;
  • депресивні тенденції, фобії, почуття провини, малоцінності;
  • переживання горя, втрати, зради з раптовим спокоєм, смиренням після сильного стресу.

Основні завдання вчителя:

  • допомогти своєчасно виявити учнів, схильних до суїцидальної поведінки, адже стандартні діагностичні методики часто є непродуктивними. Ми не діагностуємо дітей щодня. Тому спостережливість вчителя є дуже цінною.
  • надати педагогічну підтримку учням щодо створення в класному середовищі сприятливих умов для їхньої адаптації та соціалізації;
  • залучення дітей та підлітків до участі в позакласних і позашкільних заходах, гуртках, спортивних секціях;
  • організація та проведення заходів первинної профілактики деструктивних форм поведінки неповнолітніх;
  • встановлення довірливих стосунків з батьками учнів класу та залучення батьків до співпраці, в тому числі з працівниками психологічної служби школи.
  • головна задача вчителя – БУТИ ЩАСЛИВОЮ ЛЮДИНОЮ. Якщо вчитель щасливий, то діти віддзеркалюють його радісний спокійний стан. Що б не відбувалося, задача вчителя – зберігати впевненість, спокій. Тоді діти зчитують інформацію: «Все нормально, небезпеки немає, я захищений!!!»

Вчитель може звернутися до психолога, адміністрації, медичної сестри відразу після виявлення ознак суїцидальної поведінки учня. Може провести бесіду з таким учнем і запропонувати йому відвідати психолога. Краще, якщо вчитель перший раз супроводжуватиме учня, так як самостійно він може не звернутися до фахівця.

Звернувши увагу на стан учня, вчитель вже здійснює терапевтичний ефект, так як неповнолітній потребує саме уваги та підтримки дорослих. Варто зазначити, що підлітки не здатні до глибокого самоаналізу і часто не розуміють, що з ними відбувається та як вийти зі складної ситуації. Підтримка вчителя під час звернення до фахівців необхідна ще й тому, що учні часто не знають, де можна отримати допомогу.

АЛГОРИТМ ДІЙ ПЕДАГОГІВ У РАЗІ ПОЯВИ «ЗНАКІВ БІДИ» У ВИХОВАНЦІВ

1.        Провести невідкладну роботу з вихованцем.

2.        Написати доповідну записку на ім’я директора навчального закладу, обов’язково повідомити заступника директора з виховної роботи, психолога й соціального педагога.

3.        Зафіксувати факт суїцидальних намірів думок у зошиті з профілактичної роботи.

4.        Довести до відома інших педагогів інформацію про виникнення небезпечної ситуації.

5.        Системно спостерігати за дитиною, формувати позитивні настрої.

ПАМ’ЯТКА ПЕДАГОГАМ ПРО ВЗАЄМИНИ З СУЇЦИДАЛЬНИМИ УЧНЯМИ

Вимовляйте тільки позитивно-конструктивні фрази:

1. ЯКЩО ВИ ЧУЄТЕ: «Ненавиджу школу та ін.»

ЗАПИТАЙТЕ: «Що відбувається У НАС, через що ти так почуваєшся?»

НЕ кажіть: «Коли я був у твоєму віці… та ти просто ледар!

2. ЯКЩО ВИ ЧУЄТЕ: «Усе здається таким безнадійним»,

СКАЖІТЬ: «Іноді всі ми почуваємося пригнічено. Подумаймо, які в нас проблеми і яку з них потрібно вирішити в першу чергу».        

НЕ кажіть: «Подумай краще про тих кому гірше, ніж тобі».

3. ЯКЩО ВИ ЧУЄТЕ: «Усім 6уло б краще без мене!»,

СКАЖІТЬ: «Ти багато значиш для нас і мене турбує твій настрій. Скажи, що відбувається».

НЕ кажіть: «Не кажи дурниць. Давай поговоримо про що-небудь інше».

4. ЯКЩО ВИ ЧУЄТЕ: «Ви не розумієте мене!»

СКАЖІТЬ: «Розкажіть мені, як ти себе почуваєш. Я хочу це знати».

НЕ кажіть: «Хто ж може зрозуміти молодь в наші дні?»

5. ЯКЩО ВИ ЧУЄТЕ: «Я зробив жахливий вчинок»,

СКАЖІТЬ: «Поговорімо про це».

НЕ кажіть: «Що посієш, те й пожнеш!»

6. ЯКЩО ВИ ЧУЄТЕ: «А якщо у мене не вийде?»,

СКАЖІТЬ: «Якщо не вийде, я знатиму, що ти зробив усе можливе».

Не кажіть: «Якщо не вийде, то недостатньо постарався!»

Багато з тих, хто вдається до самогубства зовсім не бажають помирати. Вони лише втратили здатність спілкуватися зі світом звичайним способом. Для них надто велика доза пігулок, перерізані вени - спосіб повідомити всім про глибину свого відчаю, спосіб отримання уваги, любові.

Використані джерела:

1. Войтко В.В. Виявлення та профілактика суїцидальних тенденцій неповнолітніх. Шкільному психологу Усе для роботи. 2018. №7. С.9-31.

2. Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх. https://vseosvita.ua/course/theme?id=254

 

Категорія: Для вчителів | Переглядів: 41 | Додав: pliaseckais81 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Copyright Zosh5 © 2020